Fandom

Don`t Starve Wiki

Zgaszone światła!

1237stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze25 Share

W 2 - Kopia.png

Zgaszone światła! (ang. Lights out!) – jedna z dostępnych do wyboru opcji przy tworzeniu świata. Główną cechą tego ustawienia, jest niekończąca się noc. Od pierwszego dnia, panuje wieczna ciemność, ani na chwilę nie występuje zmierzch lub dzień. Specyfika tego trybu sprawia, iż gracz wybierający "Zgaszone światła!" ma stałe uczucie, jakby grue czyhała na życie wybranej przez niego postaci. Rozpoczęcie gry w świecie z takim ustawieniem, jest możliwe dzięki temu, iż świat generuje się z ogniskiem w pobliżu postaci oraz skrzynią, zawierającą kilka surowców, potrzebnych do tworzenia pochodni lub ogniska.

Większość czynności, które gracz musi wykonywać w normalnej grze, w tym trybie jest mocno utrudniona. O ile gromadzenie takich surowców jak: patyki, ścięta trawa, krzemień, może odbywać się z trzymaną pochodnią, o tyle karczowanie drzew czy rozbijanie skał jest możliwe tylko wtedy, gdy postać dysponuje założoną siekierą lub kilofem.

Namiot.pngStrategia postaciEdytuj

  • Wilson - Jego umiejętność rosnącej brody nie na wiele się zdaje w przetrwaniu tego trybu. Ułatwia przetrwanie zimy, która na docelowych ustawieniach sezonów, przychodzi około 20 dnia. Jednak postać musi przetrwać do tego czasu, aby cecha Wilsona okazała się przydatna.
  • Willow - Jest najbardziej rekomendowaną postacią na tym ustawieniu. Posiadanie nigdy nie gasnącej zapalniczki, sprawia, iż Willow może poruszać się najswobodniej w ciemności. Zapalniczka daje niewielkie światło, ale wystarczające do poruszania się podczas nocy. 
  • Wolfgang - Nowe parametry Wolfganga sprawiają, iż odradza się wybieranie tej postaci. Wolfgang boi się ciemności, tak więc straty dla zdrowia psychicznego mogłyby okazać się zbyt duże. Niweluje to nawet fakt potencjalnych, silnych obrażeń jakie zadaje ta postać.
  • Wendy - Nie bojąc się ciemności, ma zmniejszone kary za funkcjonowanie w czasie trwania nocy. Dodatkowo może przyzwać Abigail w dowolnym momencie i zyskać silnego sprzymierzeńca. Abigail jest najsilniejsza nocą, co jest przydatne w tym trybie.
  • WX-78 - Żadna z jego cech nie wpływa bezpośrednio na ułatwienie gry w początkowej fazie. Szansa na uderzenie pioruna w pierwszych dniach jest niska, podobnie jak na opady deszczu (oba zjawiska powodują, iż robot stanowi źródło światła).
  • Wickerbottom - Posiada bardzo wysoki poziom zdrowia psychicznego (250). Nie może spać w nocy, co rekompensuje jej znajomość wielu schematów przedmiotów oraz struktur.
  • Woodie - Klątwa zamieniająca tę postać w Bobra, ma bardzo użyteczną cechę dla tego trybu. Bóbr widzi w ciemności, więc może poruszać się po wyspie swobodnie, tak długo, jak pozostanie pod działaniem klątwy. Problemem, może okazać się wyjście z klątwy i brak pochodni lub kasku górnika w ekwipunku postaci.
  • Wes - Wybór postaci dla graczy o mocnych nerwach. Każdy dzień, przeżyty w tym trybie korzystając z Wes'a, stanowi wyzwanie samo w sobie. Wybór tej postaci stanowi dodatkowy szereg utrudnień.
  • Maxwell - Dobry wybór dla graczy, którzy zdołali ukończyć tryb przygodowy i odblokować tę postać. Jego bardzo wysoka regeneracja zdrowia psychicznego sprawia, iż nie jest praktycznie wymagane dbanie o poziom tego współczynnika. Można więc skupić się na zapewnieniu surowców oraz światła. Jego dodatkowe, początkowe przedmioty nie ułatwiają pierwszej fazy rozgrywki.

Icon Fire.pngŚwiatłoEdytuj

Pochodnia.png
Pochodnia – wymaga niewielkiej ilości surowców do stworzenia, ma niedługi czas działania. Przedmiot ten będzie najbardziej przydatny w pierwszej fazie przetrwania.

Ognisko.png
Ognisko – tańsza w surowce wersja stałego, miejscowego źródła światła. Użyteczne zwłaszcza w pierwszych dniach przetrwania, do smażenia jedzenia oraz do zapewnienia światła np. na czas ścinania drzew.

Obudowane Ognisko.png
Obudowane ognisko – ulepszona wersja ogniska. Stanowi dobry wybór jako stacjonarne źródło światła, o szerokim zasięgu oświetlenia. Warte zbudowania w strategicznych miejscach oraz w bazie.

Kask górnika.png
Kask górnika – jeden z najlepszych przedmiotów w tym trybie. Ma długi czas działania, nie angażuje ręki postaci, może ona więc skupić się pozyskiwaniu surowców lub na walce z bronią w ręku. Ma szeroki zasięg oświetlenia.

Latarnia.png
Latarnia – bardzo użyteczny przedmiot, posiada szeroki zasięg oświetlenia, może świecić zarówno niesiona, jak i położona na ziemi, jednak zważywszy na materiały potrzebne do jej stworzenia, jest niemal niemożliwa do nabycia w pierwszej fazie gry.

Mroczna latarnia.png
Mroczna latarnia – stanowi magiczną alternatywę dla obudowanego ogniska. Gdy zgaśnie, pozostaje na miejscu, ale wymaga koszmarnego paliwa do działania. Ze względu na stale malejące zdrowie psychiczne, pozyskanie koszmarnego paliwa z pokonanych halucynacji nie powinno być trudne. Nie daje ciepła w czasie zimy.

Świetliki.png
Świetliki – stworzenia, które są widoczne w tym trybie cały czas. Są niezbędne do utworzenia Kasku górnika. Mogą służyć jako krótkotrwale oświetlone punkty, między którymi postać może przeskakiwać, unikając grue.

Dyniowa latarnia.png
Dyniowa latarnia – ma ograniczony czas działania, nieduży zasięg oświetlenia terenu z koniecznością leżenia na ziemi oraz wymaga trudno dostępnej w pierwszych dniach dyni do stworzenia. Nie zalecany przedmiot w tym trybie.

Zapalniczka Willow.png
Zapalniczka Willow – zasadniczo najlepszy przedmiot dla tego trybu. Nie niszczy się, nie wymaga tworzenia, gdyż Willow ma go od początku, daje stałe, niewielkie światło, podpala rzeczy oraz służy do walki. Niestety, zapalniczka jest dostępna tylko dla jednej postaci, czyli Willow.

Żółty amulet.png
Amulet Magiluminescensji – starożytny amulet, który można nosić na szyi. Założony emituje światło, a także przyspiesza postać o 25%, co czyni ten przedmiot najlepszym do eksploracji świata w tym trybie. Niestety, lecz postać musi zejść do ruin, aby stworzyć ten potężny amulet, więc można będzie go zdobyć w późniejszej fazie rozgrywki. Ten przedmiot bardzo się przydaje podczas ucieczki.

Gwiazda poranna (RoG).png
Gwiazda poranna – jeden z lepszych przedmiotów na ten tryb, lecz dostępny tylko w DLC. Gwiazda posiada duży zasięg światła, można nią atakować stworzenia cały czas, dopóki nie zużyje się poprzez zwyczajne noszenie. Gdy staje się wilgotna, zadaje więcej obrażeń, niż gdyby była sucha. Można ją zdobyć w średnim lub późniejszym etapie gry.

Stworzenia napotykaneEdytuj

Poniższa tabela przedstawia stworzenia, które można napotkać w czasie trwania wiecznej nocy. Pozostałe stworzenia, które nie są zawarte w tabeli, nie są możliwe do spotkania między zmierzchem a dniem. Opisy stworzeń w tabeli stanowi streszczenie występowania, wyłącznie trybie wiecznej nocy!

Mob Występowanie
Pszczoły.png Pszczoła - możliwa do spotkania po zaatakowaniu gniazda
Zabójcza pszczoła.png Zabójcza pszczoła 

- możliwa do spotkania po zaatakowaniu gniazda

Komar.png Komar - występuje na bagnach, przy jeziorach
Mandrake Mob.png Mandragora - zebrana docelowo podąża za postacią
Królik.png Królik - pojawia się po wykopaniu króliczej nory. Pozostawiony w spokoju zasypia.
Beardling.png Beardling- pojawia się po wykopaniu króliczej nory, z niskim zdrowiem psychicznym postaci
Bawół.png Bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół.png Średni bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół.png Bawół brzdąc - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół.png Mały bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mechaniczny goniec.png Mechaniczny goniec - śpi w okolicy drewnianej rzeczy. Budzi się sprowokowany
Mechaniczny skoczek.png Mechaniczny skoczek - śpi w okolicy drewnianej rzeczy. Budzi się sprowokowany
Pełzająca zgroza.png Pełzająca zgroza - często spotykana halucynacja
Dziób terroru.png Dziób terroru 

- rzadziej spotykana halucynacja

Pies Pies - atakują w nocy tak samo, jak za dnia
link=Czerwony Pies Gończy Czerwony Pies Gończy 

 - atakują w nocy tak samo, jak za dnia

Niebieski pies gończy.png Niebieski pies gończy 

 - atakują w nocy tak samo, jak za dnia

Krampus.png Krampus - po pojawieniu się, zapada w sen. 

Budzi się sprowokowany

Koalefant.png Koalefant - możliwy do wytropenia, znaleziony stale śpi. 

Budzi się sprowokowany

Zimowy koalefant.png Zimowy koalefant 

- możliwy do wytropenia, znaleziony stale śpiBudzi się sprowokowany

Merm.png Merm - w nocy patrolują tereny bagienne. 
Świnia.png Świnia - możlwia do napotkania,  tylko po zburzeniu chlewu. Stale śpi. 

Budzi się sprowokowana

Świnia strażnik.png Świnia strażnik - do napotkania przy świńskich pochodniach, nigdy nie śpi
Świniołak.png Świniołak - pojawia się podczas pełni
Pająk.png Pająk - możlwie do spotkania poza gniazdami, gdyż nocą są najbardziej aktywne
Pająk wojownik 2.png Pająk wojownik 

- możliwe do spotkania po zaatakowaniu gniazda

Wysoki Ptak.png Wysoki Ptak - Wiecznie śpi na gnieździe. 

Budzi się sprowokowany

Mniejszy wysoki ptak Mniejszy wysoki ptak - Mały ptak dorasta i ponownie zapada w sen. 

Budzi się sprowokowany

Mały ptak Mały ptak - po wykluciu, zapada w wieczny sen. 

Budzi się sprowokowany

Macki.png Macki - aktywne tak samo w nocy, jak i w dzień
Drzewiec wysoki Drzewiec wysoki 

- aktywne tak samo w nocy, jak i w dzień

Drzewiec.png Drzewiec 

Drzewiec.png Drzewiec niski 

Pajęcza królowa.png Pajęcza Królowa - po pojawieniu się, zapada w sen. Budzi się sprowokowana
Jeleniocyklop.png Jeleniocyklop - Atakuje w nocy jak w dzień
Chester2.png Chester - podążanie za postacią mocno ograniczone z powodu snu i wybudzania się po ruchu.
Duch.png Duch - pojawia się po odkopaniu grobu
Abigail.png Abigail - możliwa do przywołania przez Wendy
Snurtle.png Snurtle - w pełni aktywny
Slurtle.png Slurtle - w pełni aktywny
Wielki królik.png Wielki królik - w pełni aktywny
Skalny homar.png Skalny homar - w pełni aktywny

Komar.pngBłędyEdytuj

  • W wersji gry z DLC Panowanie Gigantów istnieje błąd, w którym podczas pełni w trybie "Zgaszone światła" nie pojawia się światło. Ponowne załadowanie świata naprawia błąd. Podobnie rzecz ma się po zakończeniu pełni – poświata nie znika aż do momentu ponownego uruchomienia zapisu gry.

Stworzenia
Inne AbigailGrueMaxwell

Więcej w Fandom

Losowa wiki