FANDOM

W 2 - Kopia

Zgaszone światła! (ang. Lights out!) – jedna z dostępnych do wyboru opcji przy tworzeniu świata. Główną cechą tego ustawienia, jest niekończąca się noc. Od pierwszego dnia, panuje wieczna ciemność, ani na chwilę nie występuje zmierzch lub dzień. Specyfika tego trybu sprawia, iż gracz wybierający "Zgaszone światła!" ma stałe uczucie, jakby grue czyhała na życie wybranej przez niego postaci. Rozpoczęcie gry w świecie z takim ustawieniem, jest możliwe dzięki temu, iż świat generuje się z ogniskiem w pobliżu postaci oraz skrzynią, zawierającą kilka surowców, potrzebnych do tworzenia pochodni lub ogniska.

Większość czynności, które gracz musi wykonywać w normalnej grze, w tym trybie jest mocno utrudniona. O ile gromadzenie takich surowców jak: patyki, ścięta trawa, krzemień, może odbywać się z trzymaną pochodnią, o tyle karczowanie drzew czy rozbijanie skał jest możliwe tylko wtedy, gdy postać dysponuje założoną siekierą lub kilofem.

NamiotStrategia postaciEdytuj

  • Wilson - Jego umiejętność rosnącej brody nie na wiele się zdaje w przetrwaniu tego trybu. Ułatwia przetrwanie zimy, która na docelowych ustawieniach sezonów, przychodzi około 20 dnia. Jednak postać musi przetrwać do tego czasu, aby cecha Wilsona okazała się przydatna.
  • Willow - Jest najbardziej rekomendowaną postacią na tym ustawieniu. Posiadanie nigdy nie gasnącej zapalniczki, sprawia, iż Willow może poruszać się najswobodniej w ciemności. Zapalniczka daje niewielkie światło, ale wystarczające do poruszania się podczas nocy. 
  • Wolfgang - Nowe parametry Wolfganga sprawiają, iż odradza się wybieranie tej postaci. Wolfgang boi się ciemności, tak więc straty dla zdrowia psychicznego mogłyby okazać się zbyt duże. Niweluje to nawet fakt potencjalnych, silnych obrażeń jakie zadaje ta postać.
  • Wendy - Nie bojąc się ciemności, ma zmniejszone kary za funkcjonowanie w czasie trwania nocy. Dodatkowo może przyzwać Abigail w dowolnym momencie i zyskać silnego sprzymierzeńca. Abigail jest najsilniejsza nocą, co jest przydatne w tym trybie.
  • WX-78 - Żadna z jego cech nie wpływa bezpośrednio na ułatwienie gry w początkowej fazie. Szansa na uderzenie pioruna w pierwszych dniach jest niska, podobnie jak na opady deszczu (oba zjawiska powodują, iż robot stanowi źródło światła).
  • Wickerbottom - Posiada bardzo wysoki poziom zdrowia psychicznego (250). Nie może spać w nocy, co rekompensuje jej znajomość wielu schematów przedmiotów oraz struktur.
  • Woodie - Klątwa zamieniająca tę postać w Bobra, ma bardzo użyteczną cechę dla tego trybu. Bóbr widzi w ciemności, więc może poruszać się po wyspie swobodnie, tak długo, jak pozostanie pod działaniem klątwy. Problemem, może okazać się wyjście z klątwy i brak pochodni lub kasku górnika w ekwipunku postaci.
  • Wes - Wybór postaci dla graczy o mocnych nerwach. Każdy dzień, przeżyty w tym trybie korzystając z Wes'a, stanowi wyzwanie samo w sobie. Wybór tej postaci stanowi dodatkowy szereg utrudnień.
  • Maxwell - Dobry wybór dla graczy, którzy zdołali ukończyć tryb przygodowy i odblokować tę postać. Jego bardzo wysoka regeneracja zdrowia psychicznego sprawia, iż nie jest praktycznie wymagane dbanie o poziom tego współczynnika. Można więc skupić się na zapewnieniu surowców oraz światła. Jego dodatkowe, początkowe przedmioty nie ułatwiają pierwszej fazy rozgrywki.

Icon FireŚwiatłoEdytuj

Pochodnia
Pochodnia – wymaga niewielkiej ilości surowców do stworzenia, ma niedługi czas działania. Przedmiot ten będzie najbardziej przydatny w pierwszej fazie przetrwania.

Ognisko
Ognisko – tańsza w surowce wersja stałego, miejscowego źródła światła. Użyteczne zwłaszcza w pierwszych dniach przetrwania, do smażenia jedzenia oraz do zapewnienia światła np. na czas ścinania drzew.

Obudowane Ognisko
Obudowane ognisko – ulepszona wersja ogniska. Stanowi dobry wybór jako stacjonarne źródło światła, o szerokim zasięgu oświetlenia. Warte zbudowania w strategicznych miejscach oraz w bazie.

Kask górnika
Kask górnika – jeden z najlepszych przedmiotów w tym trybie. Ma długi czas działania, nie angażuje ręki postaci, może ona więc skupić się na pozyskiwaniu surowców lub na walce z bronią w ręku. Ma szeroki zasięg oświetlenia.

Latarnia
Latarnia – bardzo użyteczny przedmiot, posiada szeroki zasięg oświetlenia, może świecić zarówno niesiona, jak i położona na ziemi, jednak zważywszy na materiały potrzebne do jej stworzenia, jest niemal niemożliwa do nabycia w pierwszej fazie gry.

Mroczna latarnia
Mroczna latarnia – stanowi magiczną alternatywę dla obudowanego ogniska. Gdy zgaśnie, pozostaje na miejscu, ale wymaga koszmarnego paliwa do działania. Ze względu na stale malejące zdrowie psychiczne, pozyskanie koszmarnego paliwa z pokonanych halucynacji nie powinno być trudne. Nie daje ciepła w czasie zimy.

Świetliki
Świetliki – stworzenia, które są widoczne w tym trybie cały czas. Są niezbędne do utworzenia Kasku górnika. Mogą służyć jako krótkotrwale oświetlone punkty, między którymi postać może przeskakiwać, unikając grue.

Dyniowa latarnia
Dyniowa latarnia – ma ograniczony czas działania, nieduży zasięg oświetlenia terenu z koniecznością leżenia na ziemi oraz wymaga trudno dostępnej w pierwszych dniach dyni do stworzenia. Nie zalecany przedmiot w tym trybie.

Zapalniczka Willow
Zapalniczka Willow – zasadniczo najlepszy przedmiot dla tego trybu. Nie niszczy się, nie wymaga tworzenia, gdyż Willow ma go od początku, daje stałe, niewielkie światło, podpala rzeczy oraz służy do walki. Niestety, zapalniczka jest dostępna tylko dla jednej postaci, czyli Willow.

Żółty amulet
Amulet Magiluminescensji – starożytny amulet, który można nosić na szyi. Założony emituje światło, a także przyspiesza postać o 25%, co czyni ten przedmiot najlepszym do eksploracji świata w tym trybie. Niestety, lecz postać musi zejść do ruin, aby stworzyć ten potężny amulet, więc można będzie go zdobyć w późniejszej fazie rozgrywki. Ten przedmiot bardzo się przydaje podczas ucieczki.

Gwiazda poranna (RoG)
Gwiazda poranna (Panowanie Gigantów (DLC)) – jeden z lepszych przedmiotów na ten tryb, lecz dostępny tylko w DLC. Gwiazda posiada duży zasięg światła, można nią atakować stworzenia cały czas, dopóki nie zużyje się poprzez zwyczajne noszenie. Gdy staje się wilgotna, zadaje więcej obrażeń, niż gdyby była sucha. Można ją zdobyć w średnim lub późniejszym etapie gry.

Stworzenia napotykaneEdytuj

Poniższa tabela przedstawia stworzenia, które można napotkać w czasie trwania wiecznej nocy. Pozostałe stworzenia, które nie są zawarte w tabeli, nie są możliwe do spotkania między zmierzchem a dniem. Opisy stworzeń w tabeli stanowi streszczenie występowania, wyłącznie w trybie wiecznej nocy!

Mob Występowanie
Pszczoły Pszczoła - możliwa do spotkania po zaatakowaniu gniazda
Zabójcza pszczoła Zabójcza pszczoła 

- możliwa do spotkania po zaatakowaniu gniazda

Komar Komar - występuje na bagnach, przy jeziorach
Mandrake Mob Mandragora - zebrana docelowo podąża za postacią
Królik Królik - pojawia się po wykopaniu króliczej nory. Pozostawiony w spokoju zasypia.
Beardling Beardling- pojawia się po wykopaniu króliczej nory, z niskim zdrowiem psychicznym postaci
Bawół Bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół Średni bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół Bawół brzdąc - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mały bawół Mały bawół - Stale śpi. Budzi się sprowokowany
Mechaniczny goniec Mechaniczny goniec - śpi w okolicy drewnianej rzeczy. Budzi się sprowokowany
Mechaniczny skoczek Mechaniczny skoczek - śpi w okolicy drewnianej rzeczy. Budzi się sprowokowany
Pełzająca zgroza Pełzająca zgroza - często spotykana halucynacja
Dziób terroru Dziób terroru 

- rzadziej spotykana halucynacja

Pies Gończy Pies - atakują w nocy tak samo, jak za dnia
Czerwony Pies gończy Czerwony Pies Gończy 

 - atakują w nocy tak samo, jak za dnia

Niebieski pies gończy Niebieski pies gończy 

 - atakują w nocy tak samo, jak za dnia

Krampus Krampus - po pojawieniu się, zapada w sen. 

Budzi się sprowokowany

Koalefant Koalefant - możliwy do wytropenia, znaleziony stale śpi. 

Budzi się sprowokowany

Zimowy koalefant Zimowy koalefant 

- możliwy do wytropenia, znaleziony stale śpiBudzi się sprowokowany

Merm Merm - w nocy patrolują tereny bagienne. 
Świnia Świnia - możlwia do napotkania,  tylko po zburzeniu chlewu. Stale śpi. 

Budzi się sprowokowana

Świnia strażnik Świnia strażnik - do napotkania przy świńskich pochodniach, nigdy nie śpi
Świniołak Świniołak - pojawia się podczas pełni
Pająk Pająk - możlwie do spotkania poza gniazdami, gdyż nocą są najbardziej aktywne
Pająk wojownik 2 Pająk wojownik 

- możliwe do spotkania po zaatakowaniu gniazda

Wysoki Ptak Wysoki Ptak - Wiecznie śpi na gnieździe. 

Budzi się sprowokowany

Mniejszy Wysoki Ptak Mniejszy wysoki ptak - Mały ptak dorasta i ponownie zapada w sen. 

Budzi się sprowokowany

Mały Ptak Mały ptak - po wykluciu, zapada w wieczny sen. 

Budzi się sprowokowany

Macki Macki - aktywne tak samo w nocy, jak i w dzień
Drzewiec Drzewiec wysoki 

- aktywne tak samo w nocy, jak i w dzień

Drzewiec Drzewiec 

Drzewiec Drzewiec niski 

Pajęcza królowa Pajęcza Królowa - po pojawieniu się, zapada w sen. Budzi się sprowokowana
Jeleniocyklop Jeleniocyklop - Atakuje w nocy jak w dzień
Chester2 Chester - podążanie za postacią mocno ograniczone z powodu snu i wybudzania się po ruchu.
Duch Duch - pojawia się po odkopaniu grobu
Abigail Abigail - możliwa do przywołania przez Wendy
Snurtle Snurtle - w pełni aktywny
Slurtle Slurtle - w pełni aktywny
Wielki królik Wielki królik - w pełni aktywny
Skalny homar Skalny homar - w pełni aktywny

KomarBłędyEdytuj

  • W wersji gry z DLC Panowanie Gigantów istnieje błąd, w którym podczas pełni w trybie "Zgaszone światła" nie pojawia się światło. Ponowne załadowanie świata naprawia błąd. Podobnie rzecz ma się po zakończeniu pełni – poświata nie znika aż do momentu ponownego uruchomienia zapisu gry.