Health
Zdrowie
(ang. Health) – miara dobrego stanu postaci wyrażona jako wartość liczbowa, można ją kontrolować dzięki ikonie serca w prawym górnym rogu ekranu. Zdrowie można przywrócić i obniżyć na różne sposoby, po osiągnięciu zera powoduje śmierć gracza i niekoniecznie koniec gry. W odróżnieniu od głodu (i w wielu przypadkach zdrowia psychicznego), zdrowie nie spada wraz z upływem czasu. Zdrowie może zostać stracone, gdy postać zostanie zaatakowana, zje potworne jedzenie, zgniliznę lub zbierze kolczasty krzak. W DLC Panowanie Gigantów zbieranie kaktusów również powoduje utratę zdrowia. Zdrowie może się ciągle z powodu głodowania, zamarzania i płonięcia. W DLC Panowanie Gigantów efekt przegrzania powoduje podobną utratę zdrowia, w DLC Rozbitkowie taki efekt powoduje zatrucie.

Wilson portretZdrowie postaciEdytuj

Postacie Ilość zdrowia
Maxwell 75 Zdrowie
Wilson 150 Zdrowie
Willow 150 Zdrowie
Wendy 150 Zdrowie
Wickerbottom 150 Zdrowie
Woodie 150 Zdrowie
Wes 113 Zdrowie
Wolfgang¹ 200 Zdrowie
WX-78² 100 Zdrowie

¹ Wolfgang może mieć 300 punktów zdrowia gdy jest najedzony i 150 gdy głoduje.

² WX-78 może ulepszać się o 20 punktów zdrowia, jedząc przekładnie, maksymalnie do 400 punktów.

Postacie Ilość zdrowia
Wigfrid Panowanie Gigantów (DLC) 200 Zdrowie
Webber Panowanie Gigantów (DLC) 175 Zdrowie
Walani Rozbitkowie (DLC) 120 Zdrowie
Warly Rozbitkowie (DLC) 150 Zdrowie
Wilbur Rozbitkowie (DLC) 125 Zdrowie
Woodlegs Rozbitkowie (DLC) 150 Zdrowie
Winona Razem (DST) 150 Zdrowie
WX-78¹ Razem (DST) 150 Zdrowie

¹ WX-78 w DST ma inną wartość zdrowia niż w podstawowej wersji gry. Przekładnie ulepszają mu zdrowie o 16⅔ punktów, aż do 400 punktów zdrowia.

Zdrowie Odnawianie zdrowiaEdytuj

Istnieje wiele sposób na odnawianie zdrowia. Najprostszym sposobem jest przygotowywanie jedzenia, większość odnawia co najmniej 1-3 punktów zdrowia. Gotowanie często zwiększa właściwości leczące żywności. Dodatkowo są przedmioty, które służą tylko do leczenia.

Udko indycze Jedzenie Edytuj

Jedzenie jest prostym i szybkim sposobem na odnowę punktów zdrowia. Istnieje wiele potraw, które można przyrządzić z garnkiem, które odnawiają pokaźną ilość zdrowia. Do leczące jedzenia należą:

  • Potrawy z garnka: najefektywniejsze są paluszki rybne (+ 40 Zdrowie), pierogi (+ 40 Zdrowie), smocze ciasto (+ 40 Zdrowie). W DLC Rozbitkowie można przyrządzić bisque (+ 60 Zdrowie), jest to jedno z najwięcej leczących dań i jest stosunkowo tanie. W DLC Panowanie Gigantów mieszanka podróżna (+ 30 Zdrowie) jest wysoce opłacalnym daniem. Podczas przygotowywania potraw gracz musi brać pod uwagę, to czy osobno zużyte składniki nie odnowią więcej punktów zdrowia.
  • Duszony bakłażań, upieczony smoczy owoc i kawałek granatu: odnawiają 20 Zdrowie.
  • Susz i mały susz: odnawiają kolejno 20 i 8 Zdrowie, mają długą datę zdatności do spożycia, odnawiają więcej zdrowia od zwykłego mięsa i można ich użyć jako mięso w garnku.
  • Gruczoł pająka i pęcherz: oba odnawiają 8 punktów Zdrowie i nie gniją.
  • Miód: sam miód odnawia 3 punkty Zdrowie, jednak połączony z papirusem pozwala stworzyć lepszy miodowy okład. Miód może być hodowany dzięki ulom i jest używany w potrawach z garnka, które odnawiają zdrowie.
  • Motyle: są łatwe do zabicia i zostawiają skrzydła motyla, które odnawiają 8 punktówZdrowie. Mogą być wykorzystane do babeczki z motyla, która odnawia 20 punktów Zdrowie. Ponadto motyle mają 2% na zostawienie masła, które odnawia 40 punktów Zdrowie. Może zostać użyte do stworzenia gofrów, które odnawiają 60 punktów Zdrowie. Hodowla motyli dobrze współgra z hodowlą pszczół.
  • Niebieski grzyb: surowy odnawia 20 punktów Zdrowie kosztem -15 punktów Zdrowie psychiczne. Mogą być zebrane tylko w nocy, występują losowo na mapie, co sprawia, że nie jest możliwe stworzenie ich farmy (w DLC Razem można stworzyć plantator grzybów). Są idealne dla gracza, który założy obok nich bazę lub spotka je w trakcie podróży.
  • Mandragora: surowa odnawia 60 Zdrowie, a upieczona 100 Zdrowie. Może zostać przygotowana jako zupa, która odnawia pokaźną ilość zdrowia (+ 100 Zdrowie) i głodu. Ich ilość jest ograniczona na jeden świat, więc powinny służyć jako źródło jedzenia tylko w sytuacjach kryzysowych.
  • Rozbitkowie (DLC) Żółty pęcherz: w DLC Rozbitkowie jadowite komary mają 50% szans na zostawienie pęcherza, który odnawia 20 punktów Zdrowie.
  • Razem (DST) Żelki: w dodatku Razem możliwe do stworzenia są żelki. Tworzy się je z mleczka pszczelego, które zostawia potwór naczelny - Królowa Pszczół. Odnawiają 5 punktów Zdrowie przy zjedzeniu i przez kolejne 2 minuty, co 2 sekundy dodają 2 punkty Zdrowie (łącznie 120 Zdrowie).

Futrzasty śpiwór SenEdytuj

Spanie w futrzastym śpiworze (+ 30 Zdrowie,  namiocie (+ 60 Zdrowie) odnawia zdrowie i poczytalność kosztem punktów głodu. W DLC w trakcie dnia można skorzystać z przybudówki (+ 60 Zdrowie).

Wymowne serce (DST) PrzedmiotyEdytuj

Istnieje kilka przedmiotów, które odnawiają zdrowie na różne sposoby. Są to:

  • Lecznicza maść: odnawia 20 punktów Zdrowie i jest wydajniejszą niż sam gruczoł pająka. Wymaga 2 sztuk popiołu i jednego kamienia.
  • Miodowy okład: odnawia 30 punktów Zdrowie i wymaga miodu i papirusu, który można zdobyć na bagnach.
  • Amulet wskrzeszenia: noszony co 30 sekund odnawia 5 punktów Zdrowie w zamian za 5 punktów Głód i 5% jego wytrzymałości. Jeżeli amulet jest na szyi gracza, gdy zdrowie spadnie do 0, amulet wskrzesi gracza, da mu 50 punktów Zdrowie i zniszczy się.

Bitewna włócznia (RoG) InneEdytuj

W DLC Panowanie Gigantów postać Wigfrid z dodatku regeneruje zdrowie poprzez zabijanie przeciwników. Wracają jej punkty Zdrowie i Zdrowie psychiczne z 25% ataku pokonanego przeciwnika. Przykładowo po pokonaniu pająka dostaje 4 punkty Zdrowie i Zdrowie psychiczne.

Mięsna kukła Ograniczenia zdrowiaEdytuj

Obniżone zdrowie na skutek stworzenia mięsnej kukły
Oprócz ataków potworów i innych sposób na utratę zdrowia, zdrowie może się zmniejszyć permanentnie, zostać ograniczone. Pokazane jest to dzięki czarnemu paskowi na ikonie zdrowia. Wpływają na to:
  • Mięsna kukła: kiedy postać tworzy mięsną kukłę, jej zdrowie zostanie pomniejszone o 30 punktów. Zdrowie pozostaje ograniczone aż do wskrzeszenia postaci przez kukłę lub jej zniszczenia.
  • Razem (DST) Ozdobne odrzwia: wskrzeszenie postaci za pomocą odrzwi nakłada ograniczenie w wysokości 30 punktów.
  • Razem (DST) Wymowne serce: wskrzesza postać i ogranicza jej zdrowie o 33⅓% maksymalnego.
  • Razem (DST) Zastrzyk wzmacniający: pozwala na przywrócenie zdrowia ograniczonego przez wymowne serce i ozdobne odrzwia.

Wypełniacz CiekawostkiEdytuj

  • Gracz może mieć 0 punktów zdrowia i nie umrzeć. Wynika to z tego, że gra liczy zdrowie z dokładnością w ułamkach i zaokrągla do najbliższej całkowitej liczby. Oznacza to, że 0 to tak naprawdę liczba pomiędzy 0 a 0,5. Jakiekolwiek obrażenia wobec gracza w tym stanie spowodują natychmiastową śmierć.
  • WX-78 to jedyna postać, która ma inną ilość punktów zdrowia w podstawowej wersji gry i DST. Może to wynikać z odpowiedniego zbalansowania tej postaci w tym dodatku.