Jak przetrwać pierwszą dobę? Co jest mi potrzebne? Czego unikać?

Najpewniej właśnie powyższe pytania skierowały cię na tę stronę. Nie martw się, nie ty pierwszy zastanawiałeś się co masz zrobić najpierw, aby nie zginąć w świecie Don`t Starve. W tym artykule zostały ujęte najważniejsze kwestie, które pomogą ci w przetrwaniu. Lecz pamiętaj! Świat Don`t Starve jest bardzo nieprzewidywalny, lepiej uważaj na wszystko...

MaxwellPierwszy dzieńEdytuj

Przeniesieni do świata Don`t Starve, zostajemy obudzeni przez Maxwella. W krótkich słowach dowiadujemy się, że musimy przetrwać. Jak mamy to jednak zrobić?

Rozpoczynamy grę Wilsonem, wszystkie pozostałe postacie zostaną odblokowane w dalszych etapach gry, kiedy przeżyjemy odpowiednią ilość dni. Po prawej stronie ekranu znajdują się cztery wskaźniki:

Właśnie na nich jesteśmy zmuszeni opierać swoją grę. Wskazują one na stan zdrowia fizycznego oraz psychicznego postaci, dodatkowo informując o poziomie głodu. Gra rozpoczyna się o poranku, dając nam czas przed nadejściem nocy na zebranie potrzebnych do przetrwania przedmiotów:

Powyższe przedmioty pozwolą nam na wykrzesanie ognia, bez którego nie przetrwamy nocy. Wraz z nadejściem zmroku powinniśmy poszukać bezpiecznego miejsca na rozpalenie ogniska. Kiedy zapadną całkowite ciemności, należy trzymać się blisko ognia, bowiem w ciemnościach czai się grue, która za pomocą kilku ciosów doprowadza do śmierci postaci. Drugą najważniejszą rzeczą, na której musimy się skupić, to Jedzenie:

Wszystkie powyższe produkty (poza mandragorą) możemy łatwo znaleźć w świecie i mogą uchronić nas przed śmiercią głodową. W początkowej fazie gry, odradza się jednak korzystanie z grzybów, ponieważ mają one nieprzyjemne skutki uboczne. Najłatwiejszą drogą do pozyskania jedzenia jest zbieractwo, głównie jagód i marchewek. Ugotowane na ognisku są bardziej pożywne.

Do pozyskania kłody drewna konieczne będzie posiadania podstawowego narzędzia, jakim jest siekiera. Do jej wykonania potrzebny będzie:

które możemy znaleźć przemieszczając się po mapie. Gdzie jednak możemy stworzyć siekierę? Po lewej stronie ekranu znajduje się pasek zakładek, które obrazują jakie dokładnie przedmioty możemy na chwilę obecną wytworzyć oraz jakie są dostępne w miarę rozwijania swojej postaci i pozyskiwania surowców. W pierwszej zakładce odnajdziemy potrzebny nam przedmiot, który pozwoli ścinać drzewa.

PająkiNiebezpieczeństwaEdytuj

Na naszej drodze już pierwszego dnia mogą pojawić się rzeczy, które stanowią dla postaci śmiertelne zagrożenie. Dlatego warto zapoznać się wcześniej z niebezpieczeństwami czyhającymi na naszą biedną postać.

  • Gniazda pająków - pojawiają się losowo na mapie, najczęściej na biomie leśnym lub kamiennym. Jak sama nazwa wskazuje, gniazdo jest siedzibą pająków, które są nastawione agresywnie wobec gracza. Zbliżenie się do kokonu spowoduje, że ku nam wyjdzie jeden z jego mieszkańców. Pierwszego dnia, lepiej obozować z dala od gniazda. Pająki są stworzeniami nocnymi i kiedy zapadnie zmrok zaczną wychodzić ze swojego schronienia. Zbudowanie ogniska zbyt blisko kokonu sprawi, że potwory zaatakują postać, a w związku z panującą ciemnością, droga ucieczki zostanie znacznie ograniczona.
  • Macki - występują na terenach bagiennych pogrążone całkowicie w błocie. Przemieszczając się po bagnie, łatwo można na nie wpaść, a w momencie, kiedy nie posiadamy jeszcze kompletnego ekwipunku, spotkanie to może zakończyć się śmiercią. Gdy są ukryte tuż nad nimi znajdują "bąbelki", które można omijać i przez to uniknąć ich groźnego ataku. Gdy się do nich zbliżymy drastycznie spada nam zdrowie psychiczne. Dodatkowo na terenie bagna można spotkać mermy, które mogą spróbować nas zabić. Najlepiej będąc na bagnach nie zatrzymywać bez wyraźnej potrzeby.
  • Pożar - podczas rozpalania ogniska należy utrzymać pewien dystans od łatwopalnych przedmiotów i roślin. Duże ognisko rozpalone pomiędzy drzewami, może rozpocząć ogromny pożar, który strawi okoliczne zasoby, a dodatkowo może okaleczyć postać. Willow przy niskim zdrowiu psychicznym również możesamoistnie doprowadzić do pożaru.
  • Grue - kiedy nadejdzie noc, a nie rozpalimy ogniska, otoczy nas całkowita ciemność, w której czai się to stworzenie. Postać w całkowitej ciemności nie przetrwa minuty.
  • Psy gończe - jeżeli grasz na DLC Panowanie Gigantów wędrując po pustyni możesz natrafić na kopiec psów gończych, jest on domem sfory psów gończych, są szybkie, groźne i posiadają aurę szaleństwa. Wygląda on jak sterta kości z czaszką na szczycie. Jest niebezpieczny z 4 głównych przyczyn:
  1. Struktury te bardzo często tworzą się w grupach.
  2. Kręci się wokół nich mnóstwo psów gończych które, jak wspomniałem wcześniej, są zabójcze do czasu pozyskania porządnego ekwipunku np. drewnianej zbroi, kasku futbolowego i mięsnej maczugi. Dodatkowo po zaatakowaniu jednego psa, reszta przychodzi mu z pomocą
  3. Kopce - w przeciwieństwie do kokonów które stanowią zagrożenie tylko po zmierzchu w i nocy, ew. po wejściu na pajęczynę - są aktywne przez cały czas. Psy mogą też patrolować większy teren niż pająki.
  4. Psy ścigają postać dość długo, w połączeniu z aurą szaleństwa mogą obniżyć zdrowie psychiczne o nawet kilkadziesiąt punktów.

ŚwiniaNeutralne stworyEdytuj

  • Pszczoły - zazwyczaj pozostają neutralne wobec postaci, zajęte zbieraniem nektaru z kwiatów. Zaatakowanie gniazda pszczół lub jednego z owadów, spowoduje atak wszystkich okolicznych pszczół na postać. Należy uważać na czerwone pszczoły, gdyż jest to rodzaj pszczół agresywny wobec gracza.
  • Motyl - zajmuje się zbieraniem nektaru z kwiatów. Nigdy nie atakuje. Bardzo pożywny i pomagający w leczeniu.
  • Świnia - zachowuje neutralność tak długo, aż nie zostanie zaatakowana przez postać lub przekarmiona mięsem potwora (4 sztuki) lub potworną lazanią , w drugim przypadku zamienia się w świniołaka, niebezpiecznego dla gracza. Nakarmiona zwyczajnym mięsem, staje się przyjazna na jeden dzień i chroni postać.
  • Bawoły - zazwyczaj neutralne wobec gracza. Zaatakowane odpowiadają na atak całą gromadą. W okresie godowym nieprzyjazne wobec wszystkich stworzeń.
  • Gobbler - indyk żywiący się jagodami. Neutralny, bardzo szybki i płochliwy. Złapany i zabity stanowi źródło mięsa.
  • Królik - trawożerny pasywny zwierzak, który stanowi idealne źródło kąsków.

KwiatyMałe poradyEdytuj

  • Kwiaty możesz wykorzystać do stworzenia wianka, w celu utrzymania zdrowia psychicznego w normie.
  • Wybierając się w dalsze podróże, zawsze bądź zaopatrzony w jedzenie i odpowiednią ochronę.
  • Plecak pozwoli ci przenosić większą ilość przedmiotów.
  • Wieczorem upewnij się, że w nocy będziesz miał jakieś źródła światła.
  • Rady i sztuczki
  • Chcąc zebrać szybciej większą ilość przedmiotów, używaj klawisza Spacji.
  • Nie posiadając lepszego uzbrojenia, trzymaj się z daleka od niebezpieczeństwa, typu Pająki.
  • Osiedlając się w przyszłości, wybierz okolicę odpowiednią, np. obok wioski świń, norek królików bądź Metalowej Okrągłej Rzeczy.
  • Gobblera możesz zwabić kładąc na ziemi jagody, przy odrobinie szczęścia ptak zainteresuje się nimi i przestanie zwracać na ciebie uwagę. możesz go wtedy zabić nawet siekierą.
  • Nie posiadając odpowiedniego wyposażenia uważaj na 2 biomy: bagna i pustynię (RoG).