Fandom

Don`t Starve Wiki

Jaskinia

1239stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze148 Udostępnij

Jaskinia mapa.jpg
Jaskinia (ang. Cave) – podziemny fragment świata, wypełniony unikatowymi stworzeniami. Jej powierzchnia jest tak rozległa, że podczas wchodzenia do niej pojawia się nowe generowanie mapy. Jaskinie posiadają własne rysunki, ukształtowanie i mapy, unikalne stworzenia, rośliny oraz obiekty wewnątrz nich.

Latarnia.pngEksploracjaEdytuj

Jaskinia może zostać znaleziona pod zablokowanym zapadliskiem. W przypadku rozbicia skały za pomocą kilofa, zapadlisko zostanie odblokowane i pojawi się lina wiodąca w dół do nowej jaskini. Każda jaskinia jest generowana jak nowy świat. Pojawia się nowy ekran wczytywania, kiedy jest tworzona. W przypadku, kiedy zapadlisko jest odblokowane, bazytoperze żyjące w jaskini mogą wyjść z niej o zmierzchu.

Każda jaskinia jest w dużej mierze pogrążona w ciemności. Należy więc ostrożnie penetrować jaskinię i posiadać wystarczającą ilość oświetlających przedmiotów, aby uniknąć ataku grue. Trochę naturalnego światła wpada przez dziury w powierzchni ziemi, jednak istnieją inne jego źródła.

Kamień.pngTrzęsienie ziemiEdytuj

W przypadku pobytu pod ziemią, gracz może doświadczyć trzęsienia ziemi. Postać ostrzega gracza w momencie rozpoczęcia się tego zjawiska. Podczas jego trwania, obraz trzęsie się, rozlegając się dźwięki toczących kamieni, a z sufitu spadają: kamienie, krzemienie, saletra, marmur, samorodki złota, króliki oraz czerwone i niebieskie klejnoty, a w DLC Panowanie Gigantów także krety. Wszystkie przed upadkiem pojawiają się w formie cienia, zatem istnieje możliwość ich uniknięcia i nie otrzymania obrażeń. Po trzęsieniu slurtle, snurtle oraz pająki, wychodzą z gniazd w poszukiwaniu jedzenia. Część przedmiotów rozbija się o ziemię.

Bazytoperz.pngStworzeniaEdytuj

Pomijając pająki, macki, świetliki i wabiące rośliny, wymienione poniżej stworzenia, występują naturalnie jedynie na terenie jaskiń:

Świecący kwiat.pngStrukturyEdytuj

Niektóre rośliny mogą zostać znalezione również w jaskiniach, na przykład sadzonki, drzewa, krzaki jagodowe, trawa oraz grzyby. Poza wymienionymi, pod ziemią możemy napotkać świecący kwiat oraz grzybowe drzewo.

Stalagmit jest zwykle spotykany w każdej jaskini i może zostać zniszczony za pomocą kilofa w celu uzyskania kamieni i innych przedmiotów. Podobnie wyglądają spilagmity, które stanowią gniazdo pająka jaskiniowego oraz spluwacza, które mogą zostać zniszczone jedynie za pomocą kilofa. Rzadsze są kopce slurtle, z których pojawiają się slurtle lub snurtle.

Można również spotkać zwisające ze sklepienia jaskiń stalaktyty, które pełnią jedynie funkcję ozdoby.

Panowanie Gigantów (DLC).pngPanowanie GigantówEdytuj

W RoG w jaskini istnieją efekty przegrzania, przemoczenia oraz zamarzania.

Razem (DLC).pngDon't Starve: Razem Edytuj

W Don't Starve: Razem zostały dodane dla serwerów dedykowanych w pełni funkcjonujące jaskinie, ze zsynchronizowaną mechaniką przebywania postaci na zewnątrz i pod ziemią. Trochę się pozmieniało - istnieje na mapie jedna wielka jaskinia, do której można wchodzić kilkoma wejściami od góry. Póki co, odległości między wejściami/wyjściami z obu perspektyw (naziemnej i podziemnej) mogą się różnić, ale możliwe, że zostanie to zmienione. Układ jaskiń uległ zmianie - poszczególne biomy są rozszerzone, a całość jest połączona z ruinami. Dodano też sporo nowych elementów, takich jak Oblepione Pajęczyną Grzybowe Drzewa, Groty Bazytoperzy, nową mechanikę Świecących Kwiatów czy też zwykła wizualna zmiana zegara.

  • Jednym ze sposobów na swobodniejsze poruszanie się po jaskiniach, to wykorzystanie licznych źródeł kamienia w jaskini. Duża jego ilość pozwala na tworzenie kilku Obudowanych ognisk, w kluczowych miejscach jaskini. Wówczas wystarczy dorzucać opał do ognia, bez konieczności każdorazowego tworzenia od nowa całego paleniska;
  • jaskinie zostały dodane 21 maja 2013r. w aktualizacji Underground;
  • po śmierci w jaskini i po odrodzeniu się, wszystkie przedmioty, które mogą się zepsuć, zmienią się w zgniliznę.

Więcej w Fandom

Losowa wiki